perjantai 15. toukokuuta 2015

Western blot

Kontrollikäyntini tämän mysteeritautini ja sen hoidon tiimoilta jatkuvat edelleen myös yliopistosairaalassa. Hiukan jännitti etukäteen ottaa Saksan-testit ja suomalaisten testien kritiikki puheeksi sisätautilääkärin vastaanotolla, mutta turhaan pelkäsin taas - pitäisihän minun jo neljän ja puolen vuoden mittaisen lääkärikontaktini myötä uskoa, että tämä lääkäri ei ole minua tuomitsemassa, vaan haluaa ihan aidosti yrittää minua auttaa, niissä puitteissa, joissa se hänelle on mahdollista. Niinpä keskusteltuamme hetken aiheesta tohtori tuumasi, että "no kyllähän me sulle se Western blot -testi voidaan laittaa, että saadaan selviteltyä tätä asiaa eteenpäin". Näin siis negatiivisesta ELISA-testituloksesta huolimatta, ja sitä havaintoa vasten, että Infectolabin testit viittaavat krooniseen borrelioosiin. 

Niinpä kävin sitten samoin tein yliopistosairaalan laboratoriossa verikokeessa ja nyt vain odotellaan tulosta.

Vasta-ainetestihän tuo jatkotutkimuskin on, joten hiukan skeptinen olen sen suhteen, että sekään minusta borreliaa näin pitkään jatkuneen sairastamisen jälkeen löytää, mutta kaikki kivet on käännettävä ja olen ihan valtavan kiitollinen siitä, että lääkärini tämän testin minulle määräsi. Ainakin hän käyttää kaikki sallitut keinot minua auttaakseen! Tietysti, jos tulos on negatiivinen, niin asian voi aina kääntää niin, että "tässäpä todisteet siitä, ettei sulla mitään borrelioosia ole". En kuitenkaan usko siihen, että tietoa käytettäisiin tässä tapauksessa noin, ja itse tiedän sen, ettei asia ole noin yksinkertainen. 

Keskustelimme myös PCR-näytteen ottamisen mahdollisuudesta, mutta testi vaatisi uuden likvor-näytteen tai nivelen, joka on niin turvoksissa ja nesieinen, että siitä onnistuisi ottaa nivelnestenäyte. Olkanivelen kivuista huolimatta nivel ei ole turvoksissa, joten näytteenotto siitä ei onnistu, eikä uusi selkäydinpunktiokaan kovasti houkuttele, joten tämä vaihtoehto laitetaan nyt ainakin toistaiseksi sivuun. Huomasin vanhoissa potilaspapereissani merkinnän, jonka mukaan minulle suositeltiin PCR-näytteen ottamista jo aivan sairastumiseni alkuvaiheessa, mutta tuota testiä ei koskaan kuitenkaan tehty...

Nyt otetusta Western blotista löytyy tietoa täältä. Usein annetaan ymmärtää, että negatiivinen ELISA-tulos poissulkee jatkotutkimuksen mahdollisuuden, muitta todellisuudessa jatkotutkimuksen tarpeellisuuden harkinta on hoitavan lääkärin vallassa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti