lauantai 9. maaliskuuta 2013

T3-hoidon aikaista ruokapäiväkirjaa

Mainitsin aiemmassa postauksessani T3-lääkityksen vaikuttaneen jossain määrin myös siihen, millaiseksi rakennan päivittäisen ruokavalioni, ja sanoin pitäväni muutaman päivän ruokapäiväkirjaa havainnollistaakseni sitä, miltä syömiseni nykyään näyttävät. Alla on listattuna syömiseni parin päivän ajalta. 

Maanantai 4.3.2013

Aamulla:


Kaksi kupillista tummapaahtoista kahvia kookosmaidolla, munakas (kaksi kananmunaa, n. 5 cm:n pätkä kesäkurpitsaa, pari valkosipulin kynttä, avokadoöljyä paistamiseen, puhdistamatonta merisuolaa, mustapippuria, persiljaa), smoothie (pari kourallista punajuurenlehti-rucola-pinaatti-salaattisekoitusta, kourallinen jäävuorisalaattia, 2 parapähkinää, ruokalusikallinen seesaminsiemeniä, ruokalusikallinen manteleita, teelusikallinen ashwagandhaa, teelusikallinen psylliumia, teelusikallinen itse tehtyä viherjauhetta,
ruokalusikallinen kookosöljyä, banaani, pari desiä karpaloita). 


Päivällä:


Iso lautasellinen keittoa (jossa kukkakaali, 1/2 pakettia pekonia, suppilovahveroita, puhdistamatonta merisuolaa, mustapippuria ja persiljaa), kupillinen tummapaahtoista kahvia kookosmaidolla. 


Illalla:


Salaatti (jääsalaatti, jäävuorisalaatti, kurkku, puolikas omena, vähän paahdettuja manteleita, edellispäiväisen sitruuna-valkosipuli-kirjolohen jämät, katkarapuja, sellerinvarsi, punasipulia, oliiviöljyä, hitunen valkoista riisiä). 


Ennen nukkumaan menoa:


Verigreippi, noin kourallinen pähkinöitä. 

//
Lisäksi join päivän aikana kupillisen lakritsinjuurihauduketta sekä pienen lasillisen appelsiinimehua rautatabletin kanssa. Ruokajuomana kaikilla aterioilla vesi.

Päivän aikana ottamani ravinnelisät:
B-vitamiiniyhdistelmä, B12, C-vitamiini, rauta, magnesium, probiootti.
Lääkkeet: kortisoni (Prednisolon) 2,5 mg, atsatiopriini. 


Tiistai 5.3.2013

Aamulla:

 

Pari kupillista tummapaahtoitsa kahvia kookosmaidolla, pieni lautasellinen edellispäiväistä lounaskeittoa.


Päivällä:

 

Salaatti (romanasalaatti, keltainen omena, kurkkua, sellerinvarsi, kourallinen kurpitsansiemeniä, avokadoöljyssä paistettu kananrinta (mausteina kurkumaa, mustapippuria ja ruususuolaa). 


Illalla:

 

Munakas (kaksi kananmunaa, parsakaalta, pari valkosipulin kynttä, puhdistamatonta merisuolaa, mustapippuria, oliiviöljyä paistamiseen), smoothie (kuten edellisaamuna, mutta karpaloiden sijaan käytin mustikoita). 


Syntiosio:


Itse jyvistä tehtyjä popcorneja (oliiviöljy-voisekoitus, puhdistamatonta merisuolaa).

//

Ruokajuomana kaikilla aterioilla vesi. Lasillinen appelsiinituoremehua rautatabletin kanssa (c-vitamiinin takia). 

Ravinnelisät ja lääkkeet: kuten edellisenä päivänä.


---

Ruokavalioni on siis edelleen (autoimmuuni)paleo, joskin joskus retkahtelen sen harmailla alueilla oleviin aineksiin, kuten itsetehtyihin popcorneihin (joita kuitenkin pidän pienempänä pahana kuin vaikkapa valmiita, teollisia sipsejä). Uusi kilpirauhaslääkitykseni on tuonut siihen kolme uutta painotusta: 

- Proteiinia on syötävä päivittäin runsaasti, koska T3-hormoni kiihdyttää proteiinisynteesiä valtavasti ja lihakset katoavat, jos proteiinia ei saa riittävästi. Noin 2-2,5 g proteiinia vuorokaudessa / painokilo on suositus liohoidon aikana.
- Hiilihydraatteja on saatava ruokavaliosta riittävästi, koska kortisolintuotanto kärsii liian vähistä hiilihydraateista. Noin 100 g hiilihydraatteja vuorokaudessa on suositus kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. 
- En katso tarpeelliseksi vältellä goitrogeenisia, kilpirauhasen toimintaa lamauttavia ruoka-aiheita liohoidon aikana, koska hoidon tarkoituksenahan on oikeastaan vaimentaa kilpirauhasen omaa vinksalleen mennyttä hormonintuotantoa kilpirauhashormonireseptoreiden puhdistumisen ajaksi.   

Kun tarkastelen yllä olevaa ruokapäiväkirjaani, niin epäilen, että proteiinien ja hiilihydraattien saantini voisi ehkä olla vieläkin runsaampaa, vaikka pyrinkin syömään molempia jokaisella aterialla. Olen aiemmin käyttänyt netistä löytyvää ravintoainelaskuria syömisteni kirjaamiseen saadakseni käsityksen siitä, minkä verran saan päivittäin ruoastani eri makroravinteita, ja olen huomannut, että saadakseen esimerkiksi 120 g proteiinia päivittäin on liha- ja kasvisproteiineja syötävä aikamoinen määrä. Samoin tarvittavien hiilihydraattien kasaaminen on haasteellista, kun esimerkiksi viljat ovat ruokavaliosta poissuljettuja. Nyt en kirjannut syömisiäni laskuriin, mutta mutu-tuntumalta tarkastellen arvelen, että sekä proteiineja että hiilihydraatteja voisi lisätä. Olen jo lisännyt ruokavaliooni valkoisen, puhdistetun riisin hiilihydraattien lisäämiseksi, vaikka riisi onkin paleon harmaalla alueella, ja aion ryhtyä käyttämään riisiproteiinia proteiininsaantini kohentamiseksi. Rasvojen saantini on käsittääkseni aika hyvällä mallilla.

Ennen liohoitoon ryhtymistä kärsin huonovointisuudesta ja ruokahaluttomuudesta varsinkin aamuisin, mutta onnekseni tämä ongelma on korjaantunut hoidon myötä eikä syömisen kanssa ole enää ongelmia. Aiemmin tuntui hankalalta saada alas edes marjasmoothie aamupalana (saati jaksaa tehdä tuollainen smoothie), mutta nykyään vetelen sujuvasti aamiaiseksi vaikkapa edellisiltaisen karjalanpaistin jäänteet. Aluksi tuntui oudolta ja vastenmieliseltä syödä heti aamusta lihaa, ehkä ihan vain siksikin, että mielessäni oli tietty käsitys siitä, millainen aamupalan kuuluu olla, mutta ruokahaluni kohennuttua ja ryhdyttyäni ajattelemaan syömisiäni aterioina esim. aamupalan, lounaan ja päivällisen sijaan, on ollut helpompaa syödä proteiinipitoisia ruokia jo heti aamusta - ja aamupalaksi mieltämiäni ruokia illasta.

Näinä päivinä minulla tulee vuosi täyteen paleoruokavaliolla. Sen noudattaminen on ollut yllättävän helppoa ja vaivatonta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti