lauantai 3. marraskuuta 2012

meditoiminen tavaksi: The Meditation Experience-kurssi, osa 1

Alun perin motiivini meditoimisen opettelemiselle oli lähinnä oppia jokin stressinhallinta- ja rentoutumiskeino, jonka sitten ottaisin osaksi päivärutiiniani ja jolla olisi toivottavasti suotuisia vaikutuksia terveydentilaani, mutta jotenkin luiskahdin heti alkumetreillä tältä käytännöllisemmältä tekniseltä tasolta syvemmälle meditoimisen maailmaan ja jäin luonteelleni tyypillisesti kiinni erilaisiin aiheeseen liittyviin kiinnostaviin teorioihin ja teksteihin käytännön harjoitusten tekemisen jäädessä pitkiksikin ajoiksi tauolle. Niin kiinnostavaa kuin seikkaileminen eri suuntauksissa ja teorioissa onkin, niin nyt minun on aika palata takaisin perusteisiin ja opetella jokin sellainen meditoimisen tapa, jota todellakin ryhdyn toteuttamaan päivittäin. Kuin tilauksesta tarpeisiini törmäsin netissä itseopiskelukurssiin, joka tarjoaa tähän välineet - ja vieläpä maksutta. Kurssi koostuu kahdeksasta eri jaksosta sisältäen tekstejä, pohdintakysymyksiä sekä käytännön harjoituksia, ja ne voi suorittaa omaa tahtiinsa. Suunnittelen opiskelevani aina yhden osion viikossa ja tekeväni sen sisältämiä harjoituksia viikon ajan ennen siirtymistä seuraavaan osioon. Näin saankin kurssin käytyä vuoden loppuun mennessä, jolloin on mukavaa siirtyä uuteen vuoteen uusi taito plakkarissa ja toivottavasti tervehtyneempänä. Kurssin nimi on The Meditation Experience ja sen on toteuttanut Sounds True. Kurssi löytyy osoitteesta http://www.soundstrue.com/shop/The-Meditation-Experience/3825.pd
 
//

The Meditation Experience, Session One:
 
The Inner Art of Meditation (Shinzen Young)

Meditoiminen pähkinänkuoressa:

Liikkeelle lähdetään siitä, että keskitetään mieli valittuun kohteeseen (kuten vaikkapa tiettyyn mantraan, tuntemukseen tai vaikkapa kynttilän liekkiin). Meditoinnissa on kyse jonkinlaisesta tietoisuudessa lepäämisestä: kokemuksen sallitaan virrata ja laskostua sen luonnollisella tyylillä. Kaikki koettu, mutta ei tietoisesti tunnettu, toivotetaan tervetulleeksi nousemaan esiin sekä tulemaan tiedetyksi ja vapautetuksi. Meditaation kautta vaikeatkin asiat on mahdollista kohdata muuttamatta niitä kärsimyksiksi, ja toisaalta pienet hyvät asiat voivat tässä prosessissa muuttua suuriksi iloiksi. Rentoutumis- ja keskittymiskyky paranee harjoitusten myötä. Samalla, vaikka meditoiminen toimii myös omien henkilökohtaisten ongelmien kohtaamisen ja työstämisen keinona, ei siinä ole kyse paosta omaan yksityiseen maailmaan, vaan meditoimisella on vaikutuksensa ja heijastuksensa myös ympäröivään maailmaan. Parhaisiin tuloksiin pääsee, jos meditoi hieman päivittäin sekä pitää muutaman intensiivisemmän retriitin ainakin pari kertaa vuodessa. 
 
Meditoiminen käytännössä: 
 
Harjoitus 1 (audio; kehittää keskittymiskykyä):
 
Asetu istumaan selkä suorana. Seuraa hengitystäsi, tutki missä kohtaa ruumistasi fyysinen aistimus hengityksestä on vahvimmin läsnä ja keskitä huomiosi sinne ja pidä se siellä. Keskittymisen herpaannuttua (ja tätä tapahtuu kaiken aikaa) palauta huomiosi takaisin tähän hengityksen tuntemukseen. Keskity sitten erikseen sisään- ja uloshengityksen tuntemuksiin. Tämä kehittää keskittymiskykyäsi.
 
Harjoitus 2 (audio; rentouttaa): 
 
tässä harjoituksessa keskitytään hengitykseen ja sen vaikutukseen ruumiillisen olemiseen ottaen huomion kohteeksi kerrallaan eri puolia ruumiista: vasen puoli, oikea puoli, etupuoli, takapuoli ja lopulta koko kokonaisuus. Harjoituksen vaikutus on rentouttava ja virkistävä.
 
Näitä edellä mainittuja harjoituksia tulen tekemään viikon ajan ainakin kerran päivässä sekä jälkimmäistä harjoitusta myös joutuessani stressaavaan tilanteeseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti