keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

ruokavalioni värit

Tulipa tässä erästä ravintokeskustelua lukiessa esiin näkökulma, jota en ollut aiemmin mitenkään tietoisesti miettinyt, ja ruokapäiväkirjan kuvaamisen yhteydessä aloin kiinnittämään huomiotani tähän aiemmin sivuuttamaani seikkaan. Minua alkoi kiinnostamaan se, minkä värinen ruokavalioni oikeastaan on, sekä se, mitä tämä terveyden kannalta ajateltuna tarkoittaa. Pengoin hieman netin syövereitä aiheeseen eli eri väristen ruokien terveysvaikutuksiin liittyen ja löysin kirjoituksia, joissa puhuttiin tärkeydestä koostaa päivittäinen ruokavalio niin, että sen muodostama väripaletti sisältää sateenkaaren kaikkien värien värisiä aineksia sekä myös valkeita ja ruskeita ruoka-aineita. Tällöin ravinnosta saadaan mahdollisimman monipuolisesti eri ravintoaineita, koska eri väriset ruoat eroavat keskenään ominaisuuksiltaan ja ravitsevuudeltaan:

Vihreät kasvikset ja hedelmät sisältävät paljon muun muassa rautaa sekä folaattia (eräs b-vitamiinin muoto), edesauttaen luuston ja lihaksiston hyvää kuntoa ja toimintaa, kohentaen kestävyyttä ja palautumiskykyä sekä suojaten ikääntymisen vaikutuksilta ja syöpäsairauksilta.

Ruoan sininen tai purppura väri kertoo siitä, että kyseinen ruoka-aine sisältää runsaasti muun muassa flavonoideja, jotka ovat hyvää ravintoa mielelle ja aivoille: ne parantavat ja ylläpitävät kognitiivisia taitoja ja hidastavat vanhenemista. Lisäksi osalla niistä on tulehduksia ehkäiseviä (esimerkiksi mustaherukat) ja näkökykyä ylläpitäviä (mustikat) ominaisuuksia.

Punainen ruoka, sisältämänsä lykopeenin vuoksi, piristää, elvyttää ja suojaa monilta sairauksilta (esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksilta ja eräiltä syöpäsairauksilta) sekä tulehduksilta.

Oranssit hedelmät ja kasvikset sisältävät paljon vitamiineja ja beetakaroteenia, jotka hoitavat suolistoa, ihoa ja limakalvoja sekä ylläpitävät hyvää näkökykyä.

Keltainen ruoka laihduttaa (toimiessaan luonnollisen laksatiivin tavoin) sekä tukee ruoansulatuksen ja hermojen hyvää toimintaa.

Valkoinen ja ruskea väri kertoo raaka-aineen runsaasta flavonoidipitoisuudesta (flavonoideja ovat esimerkiksi sipulien kversetiini ja allisiini, kversetiiniä on runsaasti myös omenoissa), ja flavonoidit suojaavat elimistöä sen ulkopuolisten taudinaiheuttajien hyökkäyksiltä. Kaalikasveissa sulfidit toimivat terveyttä edistäen.

Mitäs värejä sieltä omalta lautaseltani sitten löytyi? Vihreä, punainen, oranssi ja keltainen olivat hyvin edustettuina, valkoistakin löytyi, mutta sinistä ja purppuraista väriä näkyi melko niukasti, lähinnä salaatin punasipulissa sekä yhden aamusmoothien mustikoissa. Sinisten ja purppuraisten ruokienhan sanottiin olevan hyvää ravintoa aivoille ja silmille sekä ehkäisevän tulehduksia... Tälle keskittymiskyvyttömälle, näköä uhkaavaa tulehdussairautta sairastavalle tuli yhtäkkiä inspiraatio lähteä kauppaan ostamaan punakaalta ja luumuja, karhunvatukoiden ja mustaviinimarjojen kypsymistä ja mustikkametsään pääsyä odotellessa. Ja lähikaupassa taitavat olla munakoisotkin tarjouksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti