sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

ruokapäiväkirjaa

Tulipa mieleen, että voisi olla hyvä aika ottaa uusiksi ruokapäiväkirjan kirjaaminen nyt, kun paleoelämää on reilut kolme kuukautta takana. Tämän ruokavalion aloittaessani pidin myös kirjaa syömisistäni, ja on kiinnostavaa nähdä, miten syömiseni ovat matkan varrella kehittyneet. Ehkäpä laitan myöhemmin tänne blogiinkin, jos jaksan, vertailuksi ensimmäisen paleoviikkoni ruokapäiväkirjan.

Perjantain 15.6. syömiseni näyttivät tältä:

Aamupalaksi kahvia mantelimaidolla sekä smoothie (banaani, puolukoita, ruokalusikallinen kookosöljyä, kukkurainen ruokalusikallinen macaa, koivun mahlaa).


Lounaaksi kanakeittoa (porkkanoita, kesäkurpitsaa, sipulia, parsakaalia, broilerin koipi-reisilihaa, kookosmaitoa, ketunleipiä, puhdistamatonta merisuolaa, mustapippuria, persiljaa).


Välipalaksi omena, kolme parapähkinää ja mukillinen lakritsiteetä.


Ennen pyörälenkkiä viherpirtelö (voikukan lehtiä, vuohenputkea, mango, ruokalusikallinen kookosöljyä, koivun mahlaa).


Saunasiideri (kuiva omena).


Myöhäinen päivällinen : naudan ulkofileepihvi avocadotahnan (avocado, valkosipuli, mustapippuri, oliiviöljy) kera, salaattia (kurkku, salaatinlehti, vihreä omena, vihreä oliivi, punasipuli), punaviiniä.


Kaakao (sokeriton kaakaojauhe, vesi, stevia, vähän mantelimaitoa).


Näin kuvien kera ruokailemiset kirjaamalla saa hyvin käsityksen siitä, mitä tuleekaan päivän mittaan syötyä, ja tarvittaessa voi sen jälkeen tehdä valintojensa suhteen korjausliikkeitä. Yhden päivän muistiinpanot kertovat vasta yhden päivän syömisistä ja kokonaiskuvan saamiseksi kannattaa kirjata ruoat vähintään viikon ajalta.

Tähän perjantaiseen kokonaisuuteen olen aika tyytyväinen. Aamupala olisi saanut olla hieman tukevampi, ja yleensä lisäänkin smoothieeni jotain siemeniä tai pähkinöitä, esimerkiksi chiasiemenistä tehtyä hyytelöä, mutta nyt niitä ei ollut saatavilla. Kahvin sallin itselleni aamuisin, mutta iltapäiväkahveista pyrin pikku hiljaa vierottamaan itseni - ja tänä kuvaamanani päivänä onnistuinkin jättämään päiväkahvin väliin. Jaksoin jopa tehdä mantelimaitoa, jota käytän kahvissa maun ja manteleiden sisältämän kalsiumin takia. Lounaana syön usein keittoja, tällä kertaa kanakeittoa, jossa oli paljon kasviksia sekä piristeenä ketunleipiä. Jos minulla olisi ollut manteli-seesaminsiemenkeksejä, joita usein leivon mantelimaidon teosta jäävästä mantelimassasta, olisin syönyt sellaisen keiton täydennykseksi. Nyt keittolounas oli sen verran kevyt, että kaipasin iltapäiväteen seuraksi jotain syötävää, tällä kertaa omenan ja parapähkinöitä. Lakritsitee ja parapähkinät kuuluvat tällä hetkellä jokapäiväisiin ruokarutiineihini - lakritsiteetä juon lisämunuaisten takia ja parapahkinöitä syön kilpirauhasen vajaatoimintaan niiden sisältämän seleenin vuoksi. Olo oli ruokapäiväkirjan kirjoituspäivänä poikkeuksellisen energinen, joten päätin ottaa tilanteesta ilon ja hyödyn irti ja tehdä pienen pyörälenkin (kevät-kesän toisen), jota varten tankkasin horta-mango-viherpirtelön. Lenkin jälkeen sallin itselleni saunajuomaksi siiderin. Olisin kyllä pärjännyt hyvin ihan kivennäisvedelläkin, koska en ole erityisen suuri siiderifani ja juon niitä nykyään vain siksi, että olut on siirtynyt paleon noudattamisen myötä kiellettyjen nautintojen listalle. Saunan jälkeen oli ohjelmassa myöhäinen päivällinen, nautaa avocadolla ja salaatilla punaviinin kera. Salaattia kera proteiininlähteen tulee muutenkin usein syötyä päivälliseksi. Punaviini on viikonlopun nautintoja. Jälkiruoaksi maistui vielä stevialla makeutettu kaakao.

Ruokapäiväkirjan pito jatkuu nyt ainakin sen verran, että viikko tulee täyteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti