tiistai 26. kesäkuuta 2012

lisää ruokaraportointia

Tavoitteenani oli pitää ruokapäiväkirjaa viikon ajan, mutta nyt onnistuin kirjaamaan ja kuvaamaan syömiseni vain kuuden päivän ajalta (seitsemäntenä päivänä karkasin mökille juhannuksen viettoon ja ravintoasioiden miettiminen jäi taka-alalle). Hyvä näinkin.

Käytyäni läpi ruokapäiväkirjaani voin todeta olevani melko tyytyväinen siihen, miten nykyään syön. Pyrin siihen, että syön päivittäin jonkinlaisen aamupalan sekä kaksi muuta ateriaa, joista ainakin toinen on lämmin ruoka, ja näiden kuuden päivän aikana onnistuin useimmiten saavuttamaan tavoitteeni. Vain yhtenä päivänä aamupala jäi pelkäksi kahvin juonniksi johtuen huonovointisuudesta, joka minua vielä nykyäänkin usein aamuisin vaivaa.

Makroravinteiden kannalta ajatellen syömiseni menivät seuraavan tyyppisesti.

Proteiinit:
Söin lihaa, kalaa tai kanaa vaihdellen, vähintään yhdellä päivän aterialla. Laitan ruokaa yleensä runsaasti niin, että syön samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin, ja näin tapahtui nytkin, joten söin esimerkiksi samaa kana-kasviskeittoa kolmena peräkkäisenä päivänä lounaalla ja samaa grillattua lohta samoin kolmena kertana salaatin kera. Naudan grillattua ulkofilettä nautin salaatin kanssa kerran, jauheliha-pinaatti-kastiketta samoin kerran ja villivihannesjauhelihamureketta kahteen otteeseen. Parina päivänä korvasin proteiinipitoisen toisen aterian marja- tai vihersmoothiella.

Hiilihydraatit:
Yritän syödä marjoja lähes päivittäin, ja tällä kyseisellä viikolla marjoja kuluikin joka päivä. Useimmiten nautin marjani aamusmoothien osana. Käytän paljon etenkin puolukoita ja karpaloita sekä jonkin verran mustikoita, koska niitä löytyy vielä pakastimestani viime kesäisten marjareissujen jäljiltä (ja koska ne ovat niin hyviä!). Tällä viikolla pirtelöni olivat puolukkapainotteisia. Hedelmistä söin päivittäin ainakin yhden banaanin (smoothien mukana), ja myös omenoita käytin lähes päivittäin (sellaisenaan, smoothiessa tai vihersalaatin osana). Tuoretta ananasta nautiskelin sellaisenaan pariin otteeseen ja yhden mangon upotin viherpirtelöön. Näitä makeampia hedelmiä en käytä päivittäin, vaan jälkiruokina tai pehmentämässä muuten kitkerähköjä viherpirtelöitä. Avocadojakin kului muutamia - rakastan niiden makua ja rakennetta, ja niissä on paljon myös hyviä rasvoja. Kasviksista lähes päivittäisessä käytössä, raakoina tai kypsennettyinä, olivat etenkin porkkanat, kesäkurpitsa ja lehtisalaatti. Villivihanneksiakin (vuohenputkea, voikukan lehtiä, nokkosta, ketunleipiä) käytin useampaan otteeseen. Yhtenä päivänä söin kastikkeen seurana poikkeuksellisesti keitettyjä perunoita, joita en yleensä harrasta, koska niitä ei suositella autoimmuunipaleota noudattaville, mutta nyt olin maalla kymmenen kilometrin päässä kaupasta lähes tyhjän ruokakaapin ääressä ja mietin, ettei terveyteni varmaankaan kaadu muutamaan perunaan...

Rasvat:
Käytin lähes yksinomaan oliiviöljyä sekä kookosöljyä ruoanlaitossani, satunnaisesti saatoin käyttää voita tiettyjen ruokien valmistamiseen. Manteleita ja pähkinöitä söin maltilla, enimmillään noin kourallisen päivässä, rajoittaakseni liiallista omega6:n saantia niistä.

Muita huomioita:
Sokerin käytöltä vältyin lukuunottamatta muutamaa saunasiideriä, jotka sisältävät sokeria. Makeutusta kaipaavat juomat ja ruoat (joita ei ollut monia) makeutin stevialla. Iltapäiväkahvittelut, joista haluaisin pyrkiä eroon, onnistuin kolmena päivänä välttämään juomalla kahvin sijaan lakritsinjuuriteetä (jota join päivittäin). Alkoholijuomista nautin siis viikonloppuna muutaman siiderin sekä punaviiniä, mikä lienee ihan ok määrä, vaikka parempi olisi tietysti olla käyttämättä mitään alkoholia tässä vaiheessa paranemisprosessia.

Superfoodeista päivittäisessä käytössä olivat lakritsinjuuri, kookosöljy sekä maca, ja chiasiemeniä olisin käyttänyt myös, jos ne eivät olisi olleet minulta lopussa. Manteleita käytin lähes päivittäin jossain muodossa (mantelimaitona, mantelimassakekseinä tai sellaisenaan) erityisesti niiden sisältämän kalsiumin vuoksi. Samoin parapähkinöitä söin päivittäin niiden sisältämän, kilpirauhasen toimintaa tukevan seleenin takia. Jodilisän nauttimista silloin tällöin olisi varmaan syytä harkita nyt, kun olen siirtynyt tavallisesta ruokasuolasta puhdistamattoman merisuolan käyttöön.

Yksi iso puute ruokavaliossani oli ja on se, että rajallisen ruokabudjetin vuoksi käyttämäni eläinkunnan tuotteet eivät olleet luomulaatuisia, ts. kyse oli tehotuotetuista aineksista. Olen tietoinen tehotuotetun lihan ongelmista ja terveysriskeistä, joten tätä asiaa täytyy miettiä sekä selvittää, mistä olisi mahdollista hankkia esimerkiksi laidunlihaa isompia määriä kerralla kohtuulliseen hintaan. Syksyn tullen toivottavasti löydän myös tahon, jolta hankkia riistaa pakastimeen. Ja kesällä tietysti mahdollisuuksien mukaan kalastetaan järvikalaa mökkimaisemissa.

Sellaisen havainnon tein, että viikonloppuisin, kun syömässä on muitakin ihmisiä itseni lisäksi, on helpompaa pitää kiinni ateriarytmistä ja monipuolisesta syömisestä, mutta arkisin luistan helpommin esimerkiksi aamupalan syömisestä sekä korvaan aterioita smoothieilla. Täytynee ottaa rutiiniksi jälleen viikottaisten ruokalistojen suunnitteleminen sekä viikottaiset isommat kauppareissut, joilla hankin suurimman osan suunnitelmani sisältämistä ruokatarvikkeista, jotta päivittäisen ruoan valmistus ja syöminen ei muodostu liian vaativaksi asiaksi silloinkaan, kun ei oikein inspiraatiota ja kuntoa riitä kokkailemiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti